donderdag 18 augustus 2016

Dag 10: 18 augustus Cortez – Durango (Rocky Mountains) > Albuquerque (New Mexico)

Vanochtend op tijd opgestaan en op het gemakje met zijn drieën ontbeten. Fayline geeft vandaag niet thuis. Ze wil graag uitslapen en blijft gedurende de hele ochtendrit diep in slaap onder haar dekbed verscholen liggen.  We besluiten het advies van onze mede kampeerders op te volgen en niet rechtstreeks naar Albuquerque te rijden maar via Durango  de heet-water bronnen van Pagosa Springs te bezoeken. Het is wat bewolkt en gelukkig minder warm. Quinten heeft het zelfs zo koud dat hij in zijn joggingpak onder een dekbed gaat zitten.

Rond 11.00 komen we hier aan. Het zonnetje schijnt lekker en we zien veel spelende kinderen in het water. Dit nodigt uit om ook een duik te nemen. Dit blijkt wat tegen te vallen. We hadden ons er eerlijk gezegd iets meer van voorgesteld. Het schijnt een gewilde welness/health plek te zijn maar om eerlijk te zijn deed ons de geur van 10.000 rottende eieren die de bronnen verspreiden ons bijna meteen rechtsomkeert maken. ( we moeten meteen weer denken aan de Bromo vulkaan in Indonesië)

De bronnen leveren heet water van ongeveer 50 graden die langs kleine buizen de rivier in stromen. Aan de oevers hebben hostels en hotels bronbaden aangelegd waar gasten gebruik van kunnen maken. Quinten en Fayline besluiten dapper om aan de oever van de rivier te water te gaan terwijl wij aan de kant de geur trotseren.  Het rivierwater van de Rocky Mountains blijkt ijskoud te zijn en het water uit de bron te heet om in te staan!  Na een kwartiertje hebben we het wel gezien (en geroken…..) en lopen we terug naar onze camper. Onderweg langs de hotels ruiken we bij elke bron dezelfde rottende eierlucht……onbegrijpelijk dat mensen hier een kamer boeken.

Daarna opnieuw een route richting Albuquerque gezocht.
We rijden door de geweldig mooie natuur van de Rocky Mountains. Grote uitgestrekte weiden met hier en daar een kudde grazende paarden of soms koeien bepalen vnl het uitzicht.

Elke ranch heeft hier zijn eigen hekwerk en de ingang wordt vaak gekenmerkt door een statige poort met de naam van de ranch.  Het lijkt haast wel of ze hier geen freeway kennen. Urenlang rijden we over smalle bergketens waarbij het soms kilometers duurt voordat we tegenliggers treffen.  Onderweg zien we ook het weer veranderen. We hebben zelfs een paar spetters regen. Dit uitstap naar de bronnen blijkt achteraf gezien toch een behoorlijke omleiding in onze route te zijn.  Net voor Albuquerque kunnen we eindelijk een highway op en……. rijden we meteen in onze eerste file deze vakantie. We staan compleet stil. Na een poosje komt er langzaam beweging in en blijkt dat er een ongeluk is gebeurd waarbij twee auto’s zijn gebotst en uitgebrand.
Vandaag heeft Rob zelfs 2x getankt, zo'n camper rijd ook 1:4. Bij de start in Cortez en vlak voor Albuquerque, geleerd van het niet leeg rijden en tanken waar het goedkoop is zijn er weer blije gezichten.

Uiteindelijk komen we tegen de avond in Albuquerque aan. We rijden een rondje downtown waarbij de kids meteen een ander beeld van Amerika voorgeschoteld krijgen. De één naar de andere zwerver/dakloze verschijnt in het straatbeeld. Fayline luistert gebiologeerd naar een (waarschijnlijk onder invloed van crack ) schizofrene dakloze die luid schreeuwend tekeer gaat terwijl wij voor het verkeerslicht staan te wachten. In 2 minuten tijd krijgen we een heel arsenaal aan Amerikaanse scheldwoorden te horen.

We gaan eerst maar op zoek naar een plek om te overnachten. Gelukkig is er op de KOA camping plaats. Om de hoek zit een KFC dus daar maar een avondhap gehaald. Terwijl we hierbinnen zitten wordt het buiten bijna zwart. We rijden snel terug naar de camping waar we de bui toch niet meer voor zijn zodat we in de stromende regen alles aan mogen koppelen. We besluiten morgen via route 66 Albuquerque nog even de stad in te rijden omdat vanavond het te druk was om wat te zien. Dan gaan wij de route 66 vervolgen richting Amarillo. Als wij het zat zijn dan nemen wij de highway of freeway.  Dat zal zeker sneller gaan dan vandaag.  Morgen een rit van 450 km.
nu lekker slapen, tot morgen.

1. Weer mooie fotos, jammer van de stank en de zwervers... Veel plezier in the city en later in Amarillo