woensdag 17 augustus 2016

Dinsdag 16 augustus Monument Valley > Utah: Bluff city en Moab Arches

Vanochtend lijkt het door het uur tijdverschil net of we iets langer uitgeslapen hebben. Pas vanaf half 8 zijn we goed wakker. Na zelf een echt Amerikaans ontbijt gemaakt te hebben met Bacon and Eggs vertrekken we rond half 10 naar ons volgende reisdoel.

Onderweg komen we het pioniersstadje Bluff city tegen waar we besluiten te stoppen. Het blijkt dat dit stadje in 1880 is gesticht door mormoonse pioniers die als opdracht kregen om richting het zuiden een nieuwe nederzetting te stichten.

We worden warm welkom geheten door de achter-achterkleindochter van één van de oorspronkelijke pioniersvrouwen. Adhv een prachtige film zien we de ontberingen en avonturen die deze mensen moesten doorstaan alvorens ze hier gesetteld raakten. Daarna hebben we rondgelopen in de authentieke nederzetting waarbij we een kijkje konden nemen in de cabins van de diverse families. Heel even waande we ons in “little house on the prairie”.  Daarnaast waren er nog vele voertuigen en werktuigen te bewonderen. We hadden zelfs de mogelijkheid om in passende kledij gefotografeerd te worden maar dat wilden onze pubers dus “echt niet!” Wederom erg vriendelijk te woord gestaan door dames die patchwork handenarbeid aan het verrichten waren. Daarnaast ook mogen aanschouwen hoe ze dit prachtige vloermatten en tafelmatten weven. Dat leek nog niet zo moeilijk. Gewoon met stroken oude lakens weven in verschillende kleuren en je krijgt de mooiste patronen. Fijn om te ervaren met hoeveel passie deze mensen hun geschiedenis willen uitdragen. Voor we het wisten waren we al ruim een uur aan het rondstruinen.

Teruglopend naar de camper zien we wederom dat het geloof hier een grote rol speelt. Hoe groot of klein een dorpje of stadje ook is. Er zijn minimaal 2 maar vaker zelfs 5 of 7  verschillende kerken.  De enige die wij herkennen is “the catholic church” .  Maar ze zijn er in allerlei vormen: verlossing, bevrijding, jesus christ…………………

Hierna toch echt richting Arches nationaal park gereden. Onderweg mochten we al een aantal prachtige bogen aanschouwen. We zijn dan ook regelmatig gestopt voor een mooie foto-shoot. Wilson Arches vonden we zelfs zo speciaal dat we gestopt zijn om deze enorme berg te trotseren. Het was een behoorlijke klim en niet altijd even gemakkelijk maar het uitzicht was werkelijk prachtig. Bovenaan even gerust om bij te komen waarna we weer voorzichtig aan onze afdaling begonnen.

Uiteindelijk kwamen we rond 14.00 bij het visitor centrum van Arches aan.  We besluiten de auto-route die ongeveer 40 minuten zal duren te nemen. Nou dat was vrij positief gesteld van onze gids achter de balie. Ze bleek een Nederlandse vader te hebben en sprak ons in een paar woorden Nederlands aan > grappig.  Gedurende de tocht waren er zoveel prachtige en groteske rotsformaties te zien dat ons tochtje al snel uitmondde in een excursie van ruim 3 uur!!!  Diverse keren zijn we bij een vieuwpoint gestopt om daarna een trail te lopen.

We hebben ruim de tijd genomen om Park Avenue, Balanced Rock, Double O Arch, Delicate Arch en Wolf te voet te verkennen.  Onze ondernemende waaghalzen schroomden daarbij niet om vaak gevaarlijke klim/klauter constructie te bedenken om nog hoger te komen. Ik heb een aantal keren maar even weggekeken……. Dit leverde uiteindelijke wel mooie foto’s op. We hebben de nodige liters water weggeslokt want ondanks af en toe bewolking blijft het toch verdomd warm aanvoelen. Ze zien er ook streng op toe dat je voldoende water bij je hebt wanneer je een toch loopt en overal wordt aanbevolen om een hoofddeksel te dragen. Bij één trail werden we zelfs geweigerd omdat je perse dichte schoenen aan moest hebben. (wel fijn dat hier zo goed opgelet wordt)  Ik schat dat ik vandaag zeker ruim 3 liter water tijdens het lopen op heb. En ik heb mss het dubbele wel uitgezweet…..

Na de laatste trail besluiten we gezien het tijdstip ( het is dan ruim 17.00 u geweest) op zoek te gaan naar onze kampeerplek. Dit is gelukkig maar 4 mijl rijden. Wat zijn de kids blij wanneer ze zien dat er hier nu een echt buitenzwembad is. We zijn in no-time omgekleed en zoeken lekker verkoeling en ontspanning in het zwembad en de hot-tube. Meer dan een uur vermaken we ons in het water. We zijn bekaf van al dat lopen en hebben geen zin meer om te gaan koken. We rijden richting het centrum en eten bij een geweldige Mexicaanse tent een overheerlijke maaltijd met een “machtig” dessert. Wow zelden zo’n lekker stuk cheese-cake gegeten (maar 2 van die punten was toch net iets te veel)  Quinten en Fayline genoten van hun overheerlijke (warme) brownie met ijs.  Alles is hier echt “big”. Waar bij ons een puntje of blokje volstaat serveren ze hier dus minimaal 2 punten of een overvol bord. Blij dat Rob niets besteld had zodat hij de restjes op kon eten.

Moe maar voldaan terug naar onze campingspot gereden waar we nog even de blog bijwerken en daarna moe ons bed inrollen. Wat zullen we morgen een spierpijn hebben van dat klimmen……..
moeilijk om uit de vele foto's te kiezen welke te publiceren maar in deze blog er toch een aantal geplaatst.

1. Bijzonder wat jullie allemaal tegenkomen zeg! Leuk verhaal en mooie foto's weer. En oh....heeerlijk zeg echte Amerikaanse cheesecake mmmmm

2. Bijzonder wat jullie allemaal tegenkomen zeg! Leuk verhaal en mooie foto's weer. En oh....heeerlijk zeg echte Amerikaanse cheesecake mmmmm

3. Jullie genieten heerlijk zo te lezen. Wat een mooie ervaringen zijn jullie rijker. Geniet ze nog.